BALUL NUMAI NU AL CENUŞĂRESEI

– Mamiiii, vreaaau la balul Cenuşăresei, îmi scâncea Delia de dimineaţă.

– Hai mai bine la teatru sau la carusel, uite ce zi frumoasă e afară.

– Nu mami, eu vreau la balul Cenuşăresei. Dna educatoare ne-a zis că acolo toate fetiţele vor fi îmbrăcate ca prinţesele şi vor fi dansuri, şi clovni, şi muzică. Am citit pe posterul de la grădiniţă.

– Nu am auzit de acest bal, dar hai că poate găsim anunţul pe Internet.

Bine, anunţul plasat pe pagina Teatrului Naţional de Operă şi Balet (http://www.nationalopera.md/?l=ro&a=29&i=114) imediat m-a pus în gardă. Era vorba despre un bal de caritate organizat de Centrul de Ajutorare a Persoanelor Aflate în Dificultate „SANDRA”, banii colectaţi fiind destinaţi pentru ajutorul copiilor cu dizabilităţi. Scopul balului mi s-a părut nobil, dar maniera de a-l promova sub orice aşteptări. Cum poţi plasa poza unui poster pe care abia se distinge programul seratei?  Lacrimile de crocodil ale Deliei, însă m-au copleşit, convingându-mă să sun organizatorii.

– Doamnă, sigur că mai avem bilete, mi-a răspuns o voce mieroasă la celălalt capăt de fir. Veniţi cu jumătate de oră mai devreme şi eu vă voi întâmpina la intrare. Preţul unui bilet este de 100 de lei, dar neapărat procuraţi două: unul pentru copil şi altul pentru dvs. Vom avea un program foarte interesant: masă dulce pentru cei mici, body art, loterie, dansuri, clovni, jocuri, muzică. Iar la sfârşit fiecare copil va primi şi un cadou. Ideea noastră este să organizăm un adevărat bal pentru cei mici, de aceea am şi indicat un dress code de prinţese, pe care şi mămicile ar trebui să-l respecte în măsura posibilităţilor.

Am cedat… La ai mei 31 de ani, ar fi trebuit să fiu mai perspicace, dar văzând-o pe Delia ţopăind de fericire prin casă, nu m-am putut împotrivi. Aveam, însă o presimţire proastă că acest bal va fi departe de ceea ce numesc eu „bal”, dar m-am gândit totuşi că preţul de intrare este destul de impunător şi merită o încercare. Aşadar, ne-am aranjat cu Delia la patru ace. Slava Domnului că am convins-o să îmbrace rochiţa pe care i-am recomandat-o eu, şi nu una kitsch după care îi scăpărau ochii.

Coada imensă de la uşa de intrare nu prevestea nimic bun. Printr-o îmbulzeală plină de nervi şi transpiraţie, din care nu a rămas urmă de coafură, machiaj şi elementarul bun simţ, am reuşit totuşi să obţinem biletele de la tipa de la intrare – „mieroasa” de la telefon – care nu a binevoit să facă nici măcar un pas în întâmpinarea noastră. Sosite la intrare ne aştepta o surpriză. Controloarea – o nămilă de femeie cu o mutră de nazist – se pare că nu ştia cum să ţină piept (de-a dreptul imens, pe care fără nici o jenă ni-l băga în faţă) şirului de oameni, urlând la toate mamele şi copiii lor. Cei mici reuşeau să treacă înainte, mamele fiind, însă blocate de acest tanc feroce. Printre lacrimi, scâncete şi haos total, ne-am strecurat înăuntru.

Acolo, o altă surpriză. Fireşte, trebuia să intuiesc că bilete vor fi vândute de două ori mai mult decât prevede capacitatea sălii, dar sunt o naivă incurabilă. Aşa-numitele cadouri – o geantă de plastic cu un kinder în ea – se tăvăleau grămadă pe jos, părinţii înşfăcându-le la întâmplare. Eu nu pot descrie în cuvinte ce a urmat când a fost anunţată masa dulce pentru copii. Mi s-a creat impresia că s-a adunat o gloată de la Auschwitz care nu a văzut niciodată banane. Suntem o naţie de barbari. Trist, dar adevărat. Când vedeam cum maturii îmbrâncesc copiii pentru a pune mâna pe mâncare, mi s-a întors pe dos. Delia mă aştepta cuminţică pe un colţ de banchetă, departe de aceşti Gargantua şi Pantagrueli. „Hai că vom merge la o pizza după bal”. „Bine, mami, că oricum nu mi-i foame, să lăsăm flămânzilele să mănânce”, mi-a spus pe un tom înţelegător şi în clipa ceea inima mi s-a umplut de cea mai mare recunoştinţă şi iubire faţă de copilul meu, atât de înţelept la anii lui.

A urmat „balul” propriu-zis. Am fost rugaţi să urcăm cu toţii la etajul doi, unde ne aştepta Cenuşăreasa şi Prinţul. Deci, puradeii toţi înghesuiţi în jurul unei scene improvizate, alţii mai şmecheri au urcat la etajul ce duce la intrarea inspre balcon, ca sa urmărească artişii din spate. Da, acest concert nu s-a petrecut în sala obişnuită, ci în hol. Îmi scrâşneau dinţii de ciudă când vedeam toţi aceşti copilaşi costumaţi frumos, cu ochii mari înghesuiţio printre zăbrelele de la scări, încercând să vadă măcar un colţ de scenă. Delia mea nu era o excepţie. „Mamiii, mi-a zis într-un moment cu ochii plini de lacrimi, acest bal nu e deloc aşa cum mi-am închipuit. La ce bun să faci un bal pentru copii, unde se distrează doar interpreţii?”

Ce puteam să-i răspund fetiţei mele? Că organizatorii sunt nişte idioţi? Că o asemenea bătaie de joc, pentru care am şi plătit bani, merită a fi numită oricum, numai nu bal? Nu este sarcina mea să dau lecţii de marketing şi management, nici pentru nivelul de educaţie a părinţilor nu port responsabilitate. Eu răspund doar de mine şi de copiii mei. Nu voi cere să mi se restituie banii, în speranţa că aceştia într-adevăr vor fi cheltuiţi pentru scopuri caritabile. Şi nu e vorba că mi-i jale de aceşti 200 de lei irosiţi, ci de o zi ratată. Dezamăgirea copilului meu costă scump şi e cea mai dureroasă.

Lecţia învăţată de mine: uneori e bine să fii un părinte neînduplecat.

Lecţia învăţată de Delia: uneori e bine să asculţi de cuvintele mamei.

 

2 gânduri despre “BALUL NUMAI NU AL CENUŞĂRESEI

  1. AUTAOREA ACESTEI PROSTII ESTE O IDIOATA SINTEM FOARTE MULTUMITI DE ACEST BAL.AM VENIT DE LA NORDUL MOLDOVEI SI LE SPUNEM MULTUMESC ORGANIZATORILOR

    • Valentina este pentru prima si, insist, ultima data cand va permit sa comentati pe acest blog, si nu pentru ca aveti o parere diferita de a mea, chiar imi place ca s-au gasit oameni ramasi multumiti de acest eveniment, ci pentru ca nu stiti sa comunicati, iar eu dupa cum am spus, nu ma ocup de educatia altora, cu exceptia copiilor mei. O zi buna.

Lasă un răspuns

