ORICE AMANTA IL ARE PE IOSIFUL EI

„Iosif şi amanta sa” – un spectacol must see. Recunosc că nu pricep multe în ale artei teatrale, dar prestaţia actorilor, montarea, decoraţiile m-au lăsat cu gura căscată (ei poate nu chiar căscată, dar semideschisă cu certitudine :)). Şi totuşi piesa mi-a lăsat un gust amărui. Poate pentru că m-am regăsit parţial în unele personaje:  în soţia fidelă dar neiubită, în amanta dorită de toată lumea dar respinsă tocmai de iubitul ei, în gânditorul de Iosif, făcătorul de bine, dar în final ucigaş… şi vreau să vă zic că nu mi-a plăcut să mă văd dintr-o parte. A fost un fel de terapie prin şoc. Nu vă voi divulga subiectul, mergeţi şi priviţi spectacolul, iată doar câteva reflecţii de ale mele personale, fără pretenţia de a fi adevărul în ultima instanţă şi crâmpeie din dialogurile de pe scenă (mai jos marcate cu font cursiv).

Oamenii preferă un sado-masochism moral în numele unor idealuri departe de a fi umane. Or uman în primul rând înseamnă păcat. Cum poţi să ştii ce e iubirea dacă nu ştii ce e păcatul?

Iubirea altruistă şi aspiraţiile spre binele suprem nu fac altceva decât să alimenteze un ego bolnav: eu nu-s ca toţi, sunt mai presus de alţii. Tocmai această diferenţiere vine în contradicţie cu ceea ce numesc eu iubire şi binele suprem. Iubindu-i pe toţi, de fapt nu iubeşte pe nimeni. ( asta despre serdobolnicul de Iosif, iertaţi-mă, nu m-am abţinut).

Dacă oamenii ar fi sinceri cu sine înşişi în primul rând, viaţa probabil ar mai simplă sau cel puţin nu atât de complicată. Or dacă eroul principal, Iosif, şi-ar fi urmat dorinţa firească de a se culca cu femeia pe care a iubit-o de altfel toată viaţa, piesa ar avea un cu totul alt deznodământ şi final. Dar nu, bărbaţii, în special cei gânditori, cum este Iosif, tind să complice lucrurile. Mai mult decât atât, acesta se însoară şi din prea mare „corectitudine” morală nu e în stare  să-şi satisfacă soţia nici măcar de sărbători (iertată să-mi fie exprimarea dură, dar pentru mine asta chiar e culmea). Dar să-i dăm Cezarului ce-i al Cezarului, în visele sale, Iosif totuşi îşi mai permite unele slăbiciuni (că de, nu-şi poate controla omul poluţiile).

Eroinele principale: două femei superbe, fiecare în felul ei, înnebunite după Iosif, femei care nutresc acea dragoste animalică şi necondiţionată, dar în cele din urmă bolnavă. Or dragostea e un sentiment care ar trebui să înnaripeze, şi nu să distrugă.

Marta, amanta lui Iosif (deşi cum poate fi numită amantă, dacă nu s-au culcat niciodată): Ce să fac dacă îl iubesc numai pe el? De ce nu mă iubeşti pe mine? Pentru că tu nu eşti Iosif, nu ai spinarea netedă. O femeie de 50 de ani gata să omoare, de dragul unei spinări netezi de 30 de ani… Ea a avut sute de „spinări” în patul ei, dar râvneşte anume la aceasta. Ea jură fidelitate şi credinţă veşnică.

„Înţelegi, îmi spune un bărbat cu care îmi împărtăşeam impresiile de după spectacol, dacă s-ar fi culcat cu Iosif, ea oricum avea să-l înşele. Ba nu, îi zic, ea îl iubeşte, sincer, animalic. Come on, îmi spune tipul, hai să fim realişti, o femeie trecută de floarea vârstei, dar încă neofilită, vede zilnic spinarea goală a unui tânăr de 20 de ani. Despre ce fel de dragoste poate fi vorba?”. Aici m-am fâsticit un pic şi gândindu-mă mai bine am zis că tipul are dreptate şi că Marta de fapt s-a cumpărat (citeşte: vedit, cum zic moldovenii) de o spinare netedă, pe care ea însăşi nu o va mai putea avea, deşi timpul se teme de corpul meu, iar corpul meu nu se teme de tine.

„De ce noi, femeile avem atatea pretentii fata de barbati, pe cand unui singur ii putem ierta totul, dar chiar totul?, ma intreaba o prietena dupa spectacol.” Ce sa zic… de dragul unei spinari netezi.

Dar poate e timpul sa devenim un pic seriosi? Ce concret putea sa ofere Iosif, in afara de mult prea pomenita spinare neteda? Oare merita de dragul acestei spinari netezi, sa avem creierul neted? Eu nu stiu raspunsul, pentru ca inima si ratiunea unei femei sunt mai mereu in contradictie. Poate imi spuneti voi?

In unul din interviurile sale, Val Butnaru, directorul TEI spune ca orice Iosif are amanta sa. Eu as parafraza spunanad ca orice amanta il are pe Iosiful ei.

PS. Multumesc foarte mult prietenelor mele pentru invitatie si cu o deosebita placere ii multumesc pe actorii Andrei Sochirca si Mihaela Strambeanu.

PS1. Poate sunt o filistina (citeste blonda, cu creier de gaina), dar Iosif pana la urma era un impotent.

Lasă un răspuns

