7 PORUNCI DACĂ VREI SĂ FACI TELEVIZIUNE

Moto: un banc cu barbă: „Un ciucce a scris o carte. La lansare jurnaliştii îl întreabă: „Nu vă pare că romanul repetă subiectul Anei Carenina de Tolstoi?”, „Da care este lucrarea preferată din opera lui Dostoievschi?”, „Care a fost ultimul roman pe care l-aţi citit?”. La care ciucce răspunde indignat „Чукча не читатель, чукча писатель”.  Eh, atâţia ciucce în televiziunea noastră… 😦

În momentul când am văzut-o pe Geta Burlacu la Eurovision-ul din anul acesta, citind de pe palmă, într-o engleză stâlcită rezultatele televotingului, am zis că le iert prezentatorilor şi reporterilor noştri orice gafă. Dacă televiziunea naţională îşi poate permite un asemenea neprofesionalism (cu tot respectul meu faţă de Geta pe care o consider o femeie şi o interpretă extraordinară), noi cu ce suntem mai răi? Şi totuşi…

Uneori privesc postul „Nostalgia” şi-mi dau seama că 20 de ani în urmă ruşii ştiau să facă mai bunăteleviziune decât facem noi acum. Atâtea reportaje se fac de dragul „treacă-meargă”. Atâta „şară” văd la unii din prezentatori… Nu ştiu de unde atâta desconsiderare a publicului autohton, dar am impresia că unii din colegii mei de breaslă îşi închipuie că lucrează pentru nişte fantome fără ochi, fără urechi şi, mai rău, fără creier. Ei bine, spre stupoarea unora, vreau să vă aduc la cunoştinţă că nu merge şi nu trece. Telespectatorii nu sunt debili. Având accesul la Internet, televiziunea digitală şi la cea de cablu, ei au posibilitatea de a compara şi înainte de a ne plânge că audienţa posturilor noastre este furată de cele străine, ar fi bine să analizăm de ce se întâmplă acest lucru.

Televiziunea nu se poate face fără resurse, de acord. Şi totuşi un bun reporter o să ştie cum să facă un borş roşu având la dispoziţie doar o ceapă şi jumătate de cartof. Bine, că nu poţi ţine mult timp oamenii sătui cu un astfel de borş, dar atunci schimbi meniul. Scriu toate astea după ce am citit pe blogul Natei Albot un anunţ de angajare la tv şi pentru că am trecut printr-o experienţă similară, şi pentru că sunt dependentă de tv (de ambele părţi ale ecranului) aş avea şi eu ceva de adăugat, cu îngăduinţa Natei, bineînţeles.

Vrei să lucrezi la TV? Atunci:

1. Lasă-ţi ego-ul şi ambiţiile personale la o parte. Televiziunea înseamnă echipă şi ia aminte, o echipă pe care nu tu ţi-o alegi. În fiecare zi trebuie să lucrezi cu noi oameni şi oamenii aceştia nu întotdeauna sunt pe placul tău. Ba din contra, de multe ori aceştia te scot din minţi. Dar produsul final este cel care contează şi dacă îţi iroseşti energia în demonstrarea superiorităţii şi căutarea vinovaţilor, locul tău nu este aici. În televiziune trebuie să cauţi căi de cooperare şi să găseşti soluţii.

2. Nu-mi demonstra mie, telespectatorului, mie, reporterului, mie, prezentatorului, mie, producătorului… cu alte cuvinte nu demonstra nimănui că eşti mai deştept. Pur şi simplu fii deştept şi lasă-mă pe mine să mă conving singură de asta.

3. Intrigă-mă, uimeşte-mă, fă-mă să aflu ceva nou. Într-un secol al vitezei şi tehnologiilor avansate, pe mine nu mă interesează ce ai făcut la „munea în grădină când teotea Nina prăşea popuşoi” sau „ce ai visat week-endul trecut” sau „cântecul care nu ţin minte cum se cheamă şi cu cine l-am cântat, dar avea aşa o melodie pe care acum nu o pot reda, dar îmi stă în cap şi era fain” sau cum am auzit astăzi de la un ins pe care eu l-aş angaja la postul „БЫК TV”: „dezbrăcatul miresei o fost la unu noaptea da torta la patru dimineaţa” (astfel el a explicat de ce are faţa şi vocea mahmură, în loc de bună dimineaţa). Sincer – asta-i бред!!! Eu pur şi simplu nu am timp pentru aşa ceva.

4. DEX-ul trebuie să-ţi fie cel mai bun prieten. Dezvoltă-ţi vocabularul. Eu vreau să aud o limbă frumoasă, mustoasă, vreau să curgă suc din cuvintele tale şi nu nisip de genul „foarte şi foarte tare”.

5. Eu nu mă mulţumesc cu mutrişoara ta frumoasă şi ţinuta sexy (care, apropo, adesea este atât de inadecvată). Sunt flămândă de informaţie, potoleşte-mi pofta şi te rog nu-mi da ceea ce pot găsi şi eu pe wikipedia. Dă-mi mai mult, oferă-mi delicatese pe care eu nu am timp să le prepar. Rumegă informaţia în locul meu, nu mi-o da crudă şi fără nici un gust. Fii un bucătar iscusit şi eu îţi voi aprecia eforturile. Dacă munca ta se reduce la „ctrl c” „ctrl v”, caută-ţi un alt loc de muncă.

6. Citeşte, informează-te, documentează-te. Un om citit are şi un simţ al umorului mai fin, şi un bagaj de cunoştinţe mai bogat – o frunte mai lată şi o privire mai lucidă. Dacă nu ai timp de toate astea, welcome în rândul ciuccelor.

7. Şi în final: bate-ţi capul în primul rând de numele tău, nu de unghii, buze, talie sau picioare (deşi şi asta contează foarte mult). Numele este activul tău cel mai de preţ, investeşte în el, lucrează pentru el, ca apoi el să lucreze pentru tine. Pe mine, ca telespectator, nu mă interesează eşecurile şi problemele tale din culise, pe mine mă interesează numele tău şi prestaţia ta la ecran. Eu pot să te iert o dată, să te înţeleg a doua oară, dar a treia pur şi simplu o să schimb postul şi atât.

11 gânduri despre “7 PORUNCI DACĂ VREI SĂ FACI TELEVIZIUNE

  1. Ufff, Nastea, am citit dintr-o rasuflare! Toti mai avem fooooorte mult de invatat! Dar, cel mai important, toti trebuie sa ne lasa de vreo 7 cm. nasurile mai jos🙂

  2. Subscriu si eu cele afirmate de autor,cu exceptia rusizmelor folosite. Chiar daca le cunoastem sensul, ar trebui sa uitam de ele. In caz contrariu, de ce sa ne miram,ca a aparut a doua editie a faimosului dictionar al lui Stati. Va mai edita,cred, caci ar trebui sa explice si cititorilor din Bucuresti sau Craiova ce semnifica „Şara”,ce-i atat de frecventa la televiziune. Nu numai la cea din Moldova!

    • Eu nu ma mir de nimic pe lumea asta, dar rusismele pe care imi permit sa le folosesc aici pe blog si numai pe blog, dau culoare gandurilor mele. Si din moment ce unii folosesc englezisme, altii folosesc rusisme, e un drept pe care mi-l rezerv in casuta mea virtuala🙂

      • Vi se pare,ca astfel textul e mai haios? Cine citeste,imediat stabileste provinienta autorului. Departe de gandul de a va ofensa, aveti dreptate, casuta e virtuala,dar toti au dreptul sa intre in ea…

      • Nici nu am de gand sa ma simt ofensata🙂 Eu imi rezerv dreptul sa scriu cum vreau, eu nu impun pe nimeni sa-mi citeasca textele, sa le aprobe sau dezaprobe. Aveti dreptate – oricine poate intra, dar nu oricine e poftit si in momentul in care nu-mi place cineva, este pur si simplu rejected.

      • Atunci si polemica e inutila. Doar scriem nu pentru noi insine,ci ca sa citeasca si sa aprecieze cineva. Am putea discuta fara a face publice replicile. Imi puteti scrie,daca gasiti de cuviinta,pe mail-ul ecoretchi@gmail.com. O zi buna !

      • Probabil nu am fost destul de explicita in replica anterioara. Eu aprob toate comentariile, in afara de cele care contin injuraturi si atac la persoana. Acesti vizitatori nu vor fi poftiti. Iar in privinta polemicii – eu intotdeauna ascult parerile altora, chiar si daca nu sunt de acord cu ele, important e aceste pareri sa fie argumentate. Chiar daca impartasesc cu cineve puncte diferite de vedere, atat timp cat putem duce o discutie civilizata si cat nimeni nu se simte ofensat, welcome to my blog. Sunt sigura ca intelegeti care este diferenta dintre polemica si cearta, pai iata certurile nu vor fi acceptate niciodata de autorul prezentului blog. Deci nu vad rostul de ce nu am putea continua discutia mai departe, ca eu oricum voi face publice toate comentariile, cu exceptia celor descrise anterior.

      • Articolul cu starurile de la televiziune mi-a placut,ceea ce am si mentionat. Replica mea a fost adresata articolului anterior.
        Pozitia dumneavoastra imi este clara in ceea ce priveste ce si cum se posteaza pe blog. Eu sunt doar impotriva rusismelor. Ele nu pot da o nuanta,ci irita.
        Sunt de preferat expresiile lui Caragiale, ele creaza atmosfera!

  3. Neaparat voi tine cont de parerea Dvs. Credeti-ma ca stau mult si ma gandesc asupra fiecarui cuvant folosit si in momentul in care cred ca o anume expresie este cea mai adecvata contextului, o voi folosi anume pe ea, e stilul meu daca vreti. Sunt de acord ca un limbaj amestecat din cuvinte imprumutate de la alte limbi, e mai „specific” (citeste deocheat) si chiar poate sa irite, dupa cum v-ati exprimat. Ca raspuns voi face o alegorie, daca imi permiteti, si sper sa fie una destul de clara: Unii prefera salata Beuf (n. r. renumitul Olievie pe timpurile sovietice), o salata compusa din foarte multe ingrediente aparent incompatibile, dar uite ca in Moldova pana acum mesele festive de Revelion nu se pot lipsi de ea. Altii, insa prefera doar frunze de salata stropite cu un pic de ulei de masline. Atat primii, cat si cei din urma sunt gurmanzi. Ii putem oare judeca pentru preferintele lor gastronomice? Deci, pe final gusturile difera si nu poti fi pe placul tuturor.

  4. Oricum,eu cred,ca rusismele intr-atat ne-au afectat limba,incat vor trece secole pana ne vom debarasa de ele.Ma gandesc,ca Solohov,cand a scris despre batranul Sciukari,folosind regionalismele si idiomele locului, n-a apelat nici la o limba straina…ci tot ruseste a scris. Avem si noi suficiente personaje in literatura clasica,limbajul carora creaza atmosfera. Avem atatea dialecte si regionalisme in lba romana, care raman necunoscute publicului larg! De ce sa nu apelam la unele din ele. Spre exemplu,stiti dumneavoastra cum se numesc pantalonii la romanii din Transcarpatia? Ciucuri! Iar smantana? Grostior! Stomac? Rânză! E haios!Tânţari? Sclepete…
    Si inca ceva. Pe vremea lui Lenic era un poetDemian Bednîi. Vladimir Ilici a spus despre opera domniei sale: Демьян Бедный идет зав народом, а надо быть немножко впереди.
    Să încercam şi noi …să fim în avangardă! Succese!
    Cu recunostinţă Meda

Lasă un răspuns

